این آغاز ِپایان رژیم است! *
برگردان: رضا نافعی برگردان: رضا نافعی

مصاحبه یونگه ولت با رفیق علی خاوری

پرسشگر:

Peter Steiniger

برگرفته از یونگه ولت

۸ ـ ۸ ـ ۲۰۰۹

پرسش: حزب شما در سال ١۹۷۹ در انقلاب اسلامی و سقوط آخرین شاه ایران سهیم بود، در آغاز سال ۱۹۸٣ فعالیت حزب شما ممنوع گشت و بگونه ای خونین سرکوب شد.حزب توده ایران امروز در ایران چگونه کار می کند و کمونیست ها با چه مشکلات یا فشار هائی روبرو هستند ؟

خاوری: حکام در ایران چه قبل از انقلاب ١۹۷۹ اسلامی و چه بعد از آن حزب توده را به چشم یکی از جدی ترین و موثر ترین نیروهای اپوزیسیون می نگرند. دلائل و ریشه های آن را باید در نبرد سرسختانه حزب ما علیه استبداد و برده پروری رژیم شاه و رژیم مذهبی ولایت فقیه خامنه ای دید. رژیم کنونی به تجاوز به نهاد های اجتماعی و دموکراتیک ،سیاسی-اجتماعی وفرهنگی ملت ما دست یازیده است. به اهداف انقلاب مردمی ١۹۷۹ که خواستار تحقق اصول آزادی، عدالت و استقلال بود خیانت کرده است.

میل دارم تاکید کنم که فعالیت حزب توده ایران نه کاملا ولی عمدتا از تبعید صورت می گیرد. وسائل ارتباط جمعی الکترونیک انقلابی در امکانات احزاب و ساز مان های اپوزیسیون علیه حکومت پلیسی و سانسور رژیم مذهبی بوجود آورده است .هدف کلیه فعالیت های حزب ما در خارج اثر بخشی بر رویدادهای داخل کشور است. هدف ما آنست که بتوانیم شرکت فعال در نبرد های سیاسی توده ای و جنبش ایران داشته باشیم. فعالیت بسیار موثر حزب ما برای حفظ علائق میهنمان متکی بر سابقه ای تقریبا هفتاد ساله است. کار و نبرد خستگی ناپذیر حزب ما بر تمام عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه پر تنوع ما اثر می گذارد.

خوانندگان شما می توانند تصور کنند وقتی رژیمی اعتراض مسالمت آمیز شهروندان خود را به تقلب انتخاباتی چنین خشن و خونین سرکوب می کند، چه برخوردی با حضور علنی حزبی خواهد داشت که فعالانه با آن رژیم مخالفت میکند و خواستار از میان برداشتن رژیم رهبران مذهبی است. این رژیم با توسل به تمام وسائل سرکوب، تبلیغ و خیانت در پی از میان برداشتن ماست.

پرسش: پرزیدنت احمدی نژاد در انتخابات سال ۲۰۰۵ در درجه اول با کسب آراء فقیرترین اقشار جامعه در انتخابات پیروز شد. آیا این اقشار توانستند در چهار سال گذشته از سیاست او واقعا بهره ای ببرند؟

خاوری: احمدی نژاد طی چهار سال گذشته تمام امکانات تبلیغاتی را بکار گرفت تا بتواند در دوره دوم هم انتخاب گردد. برای تبلیغات مردم فریب او رسانه های دولتی بکار گرفته شدند. وسائلی که او برای انتخاب در دور دوم انتخاب ریاست جمهوری بکار گرفت از جمله عبارت بودند از صحنه سازی سفر به استانها و دادن قول های بی ارزش به مردم آن مناطق، نمایش تعصب و اصولگرائی، صرف میلیون ها دلار برای تبلیعات ونمایش های پرخرج برای کسب حمایت عقب ماده ترین گروه های رهبران مذهبی و خود خامنه ای. او دست به توسعه ارگان های امنیتی مانند سپاه پاسداران و نیروی بسیج زد و امکانات و اختیارات آنها را گسترش داد؛ و از این طریق تداوم منافع پولی و حفظ امتیازات بخش های مهمی از این دستگاه های دولتی را وابسته به ادامه حکومت خود ساخت.

با در نظر گرفتن این نکات، تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و دزیدن میلیون ها رای مردم که به تظاهرات اعتراضی جاری منجر شد، در پرتو ویژه ای قرار می گیرد. با توجه به کارهای منفی و زیانبار دولت احمدی نژاد برای مردم ـ هم در عرصه اقتصادی و اجتماعی و هم در زمینه آزادی های فردی و یا سیاست خارجی ـ اکثریت عظیم مردم کاملا آگاهانه در انتخابات حضور یافتند. فقط چند ساعت پس از بسته شدن حوزه های رآی گیری نتیجه آراء ۴۰ میلیون نفر شرکت کننده در انتخابات اعلام شد. این وضع و اسناد ارائه شده دیگر و همچنین اطلاعاتی که بعدا آشکار شد روشن ساختند که در انتخابات تقلب شده است. این تقلب سبب خشم عمومی مردم گشت و در پی آن واقعیاتی در زندگی سیاسی رخ نمود که سبب گشت اعتماد مردم به دولت بکلی و بگونه ای بازگشت ناپذیر متزلزل گردد.

دلیل آنچه را که بعدا در طی اعتراضات رخ داد و در آینده نیز باید در انتظار آن بود، باید در بحران عمیق و فاصله ژرفی جست که میان حُکام ومردم بوجود آمده است. امروز اکثریت مردم اعتماد خود را به رژیم برای همیشه از دست داده اند. اینک دوران اعتراضات سخت و فزاینده، هم در سطح و هم در عمق جامعه آغاز گشته است. این آغازی است برای پایان رژیم مطلقه ، مردم فریب و قرون وسطائی در میهن ما.

پرسش: جنبش اعتراضی مردم پس از انتخابات ۲۲ خرداد به وسعت در عرصه بین المللی منعکس شد. این جنبش واقعا نماینده کدام اقشار اجتماعی است؟ میزان نفوذ چپ ایران در این جنبش چقدر است؟

خاوری: جنبش مردم، تمام اقشار جامعه را دربرگرفته است. همه این انسان ها خود را با مخاطراتی روبرو می بینند که در درجه اول ناشی از ندانم کاری،اراده گرائی، ماجراجوئی و مردم فریبی است. مردم نگران عواقب این سیاست برای وضع خود و آینده کشور هستند. تردید نیست که نیروهای چپ با اعتقاد به حمایت از کارگران و زحمتکشان و ارزشی که برای آزادی و دموکراسی قائلند همواره و در هر لحظه در نبرد خلق ما سهیم بوده اند. از جمله در این قیام عظیم. آنها برای آشکار کردن واقعیات و برانگیختن آگاهی مردم همواره نقش فعال خود را داشته و خواهند داشت. حزب ما هم پیش از انتخاباتی که ذکر آن رفت و هم در طی انتخاباتی که انگیزه جنبش مردم برای حقوق دموکراتیک است در کنار و در میان مردم بوده است.

پرسش: کدام اهداف سیاسی یا کدام برنامه مشترک، گروه های معترض را بهم می پیوندد؟ صرفنظر از خواست مشترک کنونی مبنی بر برکنار کردن رژیم کنونی، عامل وحدت آنها چیست؟

خاوری: تمام گروه هائی که در تظاهرات و اعتراضات گسترده کنونی علیه روند انتخابات و نتایج آن شرکت می جویند، خواستار برانداختن نظام کنونی نیستند. قانون اساسی کنونی، رژیم را بر دو پایه استوار ساخته است: یکی اسلامیت و دیگری جمهوریت. رژیم مطلقه ولایت فقیه، پیوسته این توازن را به زیان بخش جمهوریت که اساس اراده مردم برای هدایت سیاسی کشور است بر هم می زند. اینک اکثریتی از مردم به اعتراض علیه نقض حقوق خود، علیه حذف اصل جمهوریت به اعتراض برخاسته اند. جنگی سخت میان دوجبهه درگیر است؛ در یک سو مرتجع ترین رهبران مذهبی در جناح حاکم و هوادارانشان قرار د ارند و در سوی دیگر جبهه ای وسیع ازافکار عمومی که از حق خود مبنی بر حق انتخاب دفاع می کنند؛ و از این که کشور چگونه باید اداره شود. این ماهیت و هسته جنبش کنونی است.

پرسش: میر حسین موسوی که رسما بازنده انتخابات اعلام شده، در راس جنبش اعتراضی قرار دارد. از سوی دیگر موسوی خود از اصولگرایان است. در دوران سرکوب بزرگ کمونیست ها در سال ۱۹۸۹ او نخست وزیر بود. حالا اصلاح طلب محسوب می شود. آیا حزب توده در اینجا با تضادی روبرو نیست؟

خاوری: این درست است که در دوران فشار بر حزب ما، میر حسین موسوی نخست وزیر بود؛ ولی این هم هست که در آن سال ها خمینی رهبر بود و خود او بود که تصمیمات نهائی را می گرفت و حرف آخر سیاسی را می زد. این اصل امروز هم برقرار است و خامنه ای خود را صاحب این حق می داند و یک بند ارتجاعی قانون اساسی هم این حق را به او می دهد. با سنجش همه این نکات است که حزب ما در این دوران حساس و لحظه خطیر برآمد و اعتراض علیه حداکثر خودسری یک رژیم پلیسی، در کنار مردم و تاحدی درکنار رهبری اعتراض قرار می گیرد. ما بدرستی از طرح این گونه پرسش ها که می تواند برای وحدت این جنبش وسیع مردمی زیانبار باشد، خود داری می کنیم. حزب توده ایران و همه نیروهای پیشرو ایران که در گذشته و حال قربانی خط مشی رژیم بودند ... گذشته را برای آینده بخاطر خواهند سپرد. تمام آنها که فرمان اجرای جنایات ضد انسانی را دادند و آنرا به اجرا درآوردند، باید در برابر مردم ایران پاسخگوی اعمال شنیع خود باشند.

میر حسین موسوی با اعلام برنامه خود و موضعی که در برابر تقلب و دیکتاتوری رژیم کنونی اتخاذ کرده، تا کنون در کنار جنبش مردم ایستاده است . این است دلیل آن که مردم معترض، علیرغم تمام ایراداتی که دارند، رهبری او را پذیرفته اند. حزب توده ایران با قاطعیت از این جنبش باشکوه مردم حمایت می کند.

پرسش: کدام نیرو ها هستند که حزب توده ایران تحت هیچ شرایطی حاضر به اتحاد با آنان نیست.

خاوری: ما به هیچ وجه حاضر به همکاری، انجام اقدامات مشترک یا اتحاد با نیروهائی که بخواهند رژیم ساقط شده و منفور سلطنتی قبل از ۱۹۷۹ را که شکست تاریخی خورده، باز گردانند، نیستیم.

پرسش:ارزیابی شما از حمایت دولت های غربی و بویژه امریکا از جنبش معترض چگونه است؟ آیا این اعتراضات کمکی است به آنها برای جا انداختن یک "انقلاب مخملی" و یا حتی تغییر رژیم با توسل به زور، شبیه آنچه که در عراق انجام شد؟

خاوری:حزب توده ایران از حمایت تمام افراد ، نیروها و احزاب دموکرات و چپ در کشور های غربی که از جنبش اعتراضی مردم ایران حمایت کنند، استقبال می کند. این حمایت به جنبش مردم برای استقرار حقوق ضایع شده ما، نیرو و نشاط می بخشد. ولی جانبداری دول غربی که با رژیم در گیر هستند، در شرایط حاضر ... بهانه ایست بدست رژیم برای سوء استفاده و سرکوب جنبش؛ همان طور که تا کنون کرده است.

این درست است که سازمان های اطلاعاتی برخی از کشور ها تلاش کردند تا نارضایتی و اعتراض را بعنوان مخالفت با رژیم وانمود کنند و به آن دامن بزنند، چنین افرادی بشدت از سوی رژیم مورد بهره برداری قرار می گیرند و رژیم می کوشد تا از آنها علیه جنبش مردم و رهبران آن سوء استفاده کند ولی من میل دارم تاکید کنم: جنبش مردم و رهبران آن تنها با تکیه بر انگیزه های آزادیخواهانه ومیهن دوستانه خود پای به میدان این نبرد دشوار و نابرابر نهاده اند، بی مقدمه و با اتکاء به قدرت خود. با این تهمت و این تحریف تحریک آمیز، رژیم که می کوشد وانمود کند که جنبش اعتراضی، یک جنبش هدایت شده از خارج است که باید بشدت با آن برخورد کرد.

تغییر رژیم از خارج، نظیر آنچه که در عراق اتفاق افتاد، در ایران نه ممکن است و نه به هیچ وجه قابل پذیرش . هر قدرت خارجی که که جرات کند دست به چنین اقدام خطرناک و تحریک آمیزی بزند، هم دستش خواهد سوخت، هم منطقه را به آتش خواهدکشید و هم صلح جهانی را بشدت به خطر خواهد انداخت. پیش بینی عواقب چنین عمل تحریک آمیزی غیر ممکن است.

پرسش: غرب می خواهد ایران را با نقض قوانین بین المللی، از استفاده از نیروی اتمی محروم سازد و تهدید می کند که متوسل به نیروی نظامی خواهد شد. موضع حزب توده ایران در مورد مسئله اتمی چیست؟ به نظر شما، تضمین رژیم مبنی بر این که فقط قصد استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتمی دارد قابل قبول است؟

خاوری: حزب ما و تمام جنبش های مردمی هوادار حق ملت ما هستند که بتواند از عرصه مهم و حیاتی انرژی و تکنولژی اتمی بهره ور گردد. حزب توده ایران و نیروها و افرادی که در جنبش اعتراضی سهیم هستند مخالف هر نوع مداخله نظامی یا غیر نظامی دول خارجی در امور داخلی ایران هستند.

در پاسخ این پرسش که آیا باید به قول رژیم فعلی مبنی بر استفاده مسالمت آمیز از نیروی اتمی شک کرد باید گفت که این امکان غیر ممکن نیست. ولی به این دلیل نمی توان ملل و دول را از حق بهره برداری از نیروی اتمی محروم کرد. راه درست آنست که میان ایران و کشورهایی که نگران بکار بردن این نیرو توسط ایران هستند، اعتماد ایجاد شود.

پرسش: احمدی نژاد بدلیل اظهاراتش علیه اسراییل متهم به ضدیت با سامیگری شده است. در خود ایران، بااظهارات او در باره هولوکاست چگونه برخورد می شود؟

خاوری: بنظر بخش اعظم مردم ایران و تمام احزاب و گروه های چپ و پیشرو، هولو کاست یک واقعیت تاریخی است. ولی رژیمی که بر خشونت، مردم فریبی و سرکوب استوار است، برای ادامه سیاست های خود نیاز به بهانه هایی دارد. همبستگی میان ایرانی ها و فلسطینی ها و سیاست اسرائیل در برابر فلسطینی ها این بهانه را بدست حُکام در ایران می دهد. اکثریتی از شهروندان ایرانی، تمام نیروهای پیشرو ایران، برای حل این مسئله خطرناک و حساس، انعقاد قرار دادی میان اسراائیل و جهان عرب را ضروری می دانند. آنها خواستار یک راه حل واقعا عادلانه با استفاده از امکانات مسالمت آمیز هستند که حقوق فلسطینی ها را احیاء کند و یک صلح دائمی میان طرفین پدید آورد.

پرسش: اسرائیل و آمریکا ایران را دشمن اصلی خود در خاور نزدیک میدانند. کشور های جهان سوم و دولت های چپ با ایران اعلام همبستگی می کنند. آیا با در نظر گرفتن این عوامل نمی توان گفت که سیاست خارجی ایران خصلت ضد امپریالیستی دارد؟

خاوری:حزب توده ایران معتقد است که نبرد ضد امپریالیستی برای رژیم ایران دارای مضمون یکسان با نیروهای چپ، دموکرات و پیشرو ایران و جهان نیست.

انقلاب ۱۹۷۹ به سلطنت در ایران پایان بخشید و امتیازات ویژه ای که کشور های امپریالیستی و در درجه اول آمریکا داشتند نیز پایان یافت. تنازع و قطع مناسبات با دولت آمریکا ناشی از آنست که آمریکا این تغییر حاصل از انقلاب را نه می توانست و نه می خواست که بپذیرد. این تنازع مبداء اصلی برای تعریف سیاست خارجی ایر ان شد و رد پای خود را در سیاست داخلی نیز بر جای نهاد. ولی این تنازع را نبرد ضد امپریالیستی نامیدن، هم بی معنی است و هم مضحک. خصلت های این نبرد ضد امپریالیستی رژیم مذهبی در ایران، شبیه مبارزات ضد امپریالیستی طالبان در افغانستان و القاعده و بن لادن علیه امریکا و غرب است. اگر این ها را ضد امپریالیسم بدانیم، آن هم ضد امپریالیست است.

پرسش: در این رابطه، انگیزه رژیم ایران در پشتیبانی از حزب الله در لبنان و گروه های مقاومت در فلسطین چیست؟

خاوری: بدلیل همبستگی مذهبی بخش مهمی از مردم ایران با فلسطینی ها و تداوم تجاوز اسرائیل به مناطق فلسطینی، از این تنازع دردناک برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی استفاده می شود. از این موضوع بعنوان وسیله تبلیغاتی سوء استفاده می شود و رژیم با آن بازی سیاسی می کند. نیروهای پیشرو ایران، از جمله حزب توده ایران، معتقدندکه بهترین و تنها راه حل این مسئله آنست که خلق فلسطین و اسراییل برای استقرار صلحی که برای هر دو طرف قابل پذیرش باشد، با یکدیگر به توافق برسند.

رژیم ایران از حمایت از حزب الله لبنان و گرو های مقاومت در فلسطین، بعنوان ابزاری برای برنامه خود استفاده می کند تا از طریق احساسات مذهبی انعکاسی مثبت در پایه های اجتماعی خود بوجود آورد.

افزون بر این نباید فراموش کردکه تحریکات و تهدیدات دولت های گذشته آمریکا سبب پیدایش سیاستی شد که تحقق آن تهدیدات را غیر ممکن سازد ـ به این معنی که بهای تحقق تهدیدات برای متجاوز بسیار سنگین گردد. از این رو ایران در پی یافتن هم پیمانانی در منطقه و در سراسر جهان است.

پرسش: تظاهرات سرکوب شدند؛ اعتراضات آرام شده اند. آیا این به آن معنی است که جنبش فروکش کرده است؟ آینده را چگونه می بینید؟

خاوری: تظاهرات علیه رژیم نمی توانست به وسعت روزهای نخست ادامه یابد. تظاهرات آغاز درخشان جنبشی است که ایران را به آزادی، استقلال و عدالت اجتماعی خواهد رساند. پس از سی سال سرکوب، مردم فریبی، استبداد و حکومت زور در ایران، ما شاهد آغاز آینده ای با عدالت اجتماعی و آزادی برای ایران گشته ایم. این امر دل مردم میهن من و شما را مشحون از امید می سازد.

* این نوشتار، بویژه در نشانه گذاری ها، اندکی ویرایش شده است.


August 10th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی